Ännu mer nederlag!

Hade min vän, plattsättaren, på middag i torsdags. Jag hade bett honom att samtidigt kolla på golvbrunnen i vårt badrum eftersom vi länge misstänkt att det är felgjort. Tyvärr var farhågorna sanna eftersom den förra ägaren inte bytt golvbrunn i samband med renoveringen samt använt en gammal klämring som gjort att fukt kryper upp under tätskiktet. På längre sikt kommer vi få mögelskador i bjälklag etc.

Försäkringsbolaget tar inte i det, vi kan prova att stämma den förra ägaren, men eftersom huset är besiktigat vid försäljningen och det står att brunnen är för nära väggen (dock inget om det andra) så har vi väldigt slim chanser att vinna. För övrigt visar det också att besiktningsmannen samarbetat med mäklaren vilket gjorde min platt-sättar vän mycket förbannad. Han säger att det händer hela tiden.

Hur som helst har vi fått kompispris på badrummet, 69000 kostar det vilket såklart är fantastiskt. Sedan får vi köpa till de delar vi vill byta ut, som handfat etc. Vi kommer nog passa på att köpa ett bubbelbadkar, så det blir dåligt med investeringarna under våren/sommaren. Vi får styra om lite utgifter men tyvärr slipper vi inte "lyxfällan-lånet" med en ränta på drygt 6,5%. Det blir dock inte långvarigt: till juli/augusti ska vi vara klara.

Jag och min man måste också bestämma om vi ska passa på att dra om elen i huset inom en snar framtid, just nu är vi mycket oroliga för att även den är fuskgjord. Där bör vi ha en chans att påvisa dolda fel. Just nu brinner det av hämndlystnad, så jag ska besinna mig i några dagar och sedan ta ett beslut hur vi ska gå vidare.

Hur som helst lägger vi om investeringarna i aktier till det nya badrummet, det är ca. 5500 varje månad som vi styr om. Jag är ledsen, mest för att aktierna har blivit både ett sätt att uppfylla mina drömmar och min lilla hobby. Tror inte någon runt förstår vilken uppoffring det blir. Positivt är dock att vi slipper fundera på om badrummet är rätt gjort, vi får ett badkar vilket vi länge önskat. Dessutom kanske det höjer värdet på huset något.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0