Ett litet nederlag



Min sambos familj har en släkt-tomt ute på en ö i Stockholms skärgård. Det är en riktig idyll, mest för att vi som normalt arbetande människor varken hade haft råd eller möjlighet att förskansa oss en motsvarande om den inte ärfts ned. Problemet är att i takt med att både vår och min sambos systers familj växer börjar det bli lite fullt i stugan. Speciellt för oss som bara har ett litet rum att tillgå.

Jag tycker om mina svärföräldrar, de är och har varit guld värda sedan första gången jag träffade dem, men jag har svårt att koppla av helt när jag är där. Har ett behov av att vara själv ibland, men det finns ingen plats för det, varför jag har svårt att vara där hela semestern som min sambo gärna skulle vilja. Några dagar tycker jag är mysigt och okej i sträck, men sedan kryper det i mig. Det var min svärmor som föreslog att vi skulle bygga en liten stuga på tomten, en sån där på 15 kvm som bara skulle vara vår. Det lät jättebra, tänk att kunna inreda den själv, ha en liten kaffemaskin därinne. Bygga en liten altan där man kunde titta på båtarna...

Vi ansökte om strandskyddsdispens för en månad sedan ungefär och idag kom svaret: avslag. Detta trots att huset är planerat att ligga över 60 meter från strandlinjen, på skogstomt. Förslaget var att söka igen, men då skulle huset ligga på gräsmattan vilket dels inte ger den avskildheten vi önskar, men framförallt försvinner hela gräsmattan. Jag är faktiskt lite ledsen, det är uppenbarligen skillnad på folk och folk, grannarna ett par tomter bort har precis fått bygglov och strandskyddsdispens för en sommarstuga på 280 kvm med panoramautsikt över viken, bara en kort bit från vattnet... Det är inte rättvist att vara svensson, men vi har å andra sidan inte vänner i regeringen...

Jag är av ganska blå åsikt politiskt, så inget ont om regeringen, mer den gräddfil som blir ganska uppenbar ibland för rika människor.  

Hursomhelst kanske det leder till något gott, betala in pengarna på huslånet kanske kan vara något? Eller köpa en kamin till huset, eftersom vi har gratis ved kanske det finns pengar att spara nästa år. Med en kamin i huset ska jag lära mig dricka whisky, skaffa en rökig fåtölj och björnfäll och filosofera varje kväll.


Kommentarer
Postat av: Anonym

en mille

2011-12-15 @ 00:14:00
URL: http://lanjas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0