Det blir inte alltid som man tänkt sig

Jag älskar att resa och jag kan spendera ändlösa summor pengar på detta intresse. På senare år har vi åkt väldigt mycket till Thailand under vinterhalvåret eftersom vi har möjlighet att bo där gratis. Detta i kombination med att det är otroligt billigt att leva där gör att vi kommer billigare undan än en två-veckorsresa till Mallorca. Att Thailand sedan är ett land som det är väldigt lätt att resa med barn i gör inte saken sämre. I framtiden har vi andra drömmar förstås, bila i USA, åka till Mexico, äta sushi i Japan, åka på vildmarkssafari i Afrika, men fram tills att vår dotter blir något större så fyller Thailand faktiskt alla behov vi kan önska!

Häromdagen satt vi runt matbordet och vår dotter ville skåla med sitt mjölkglas mot våra (inga 17-åriga viner för oss, här duger det med mellanmjölk). "Vad ska vi skåla för då?" frågade jag. "För Thailand!" säger hon med en treårings allvarliga min. "Vad är bäst med Thailand?" frågade jag. Hon tänker efter, men bara en sekund innan hon säger "Min trumma och att titta på film."

Vi har alltså betalt 35000:- varje vinter för att vår dotter skall få se andra delar av världen, prova på annorlunda mat, bada i havet varje dag, äta frukt som inte går att få färskare, träffa exotiska djur på nära håll, lära sig andra kulturer och få komma till värmen under det mörka vinterhalvåret. Det bästa? Att man fick titta på massor med film på flygplanet och en trumma som vi köpte för 10 kronor i ett gatustånd.

Jag skriver om att spara för att kunna leva rikare, men kanske har jag missat den största penga-slukaren av alla? Nästa år får vi ta två veckors semester i januari, kolla på "Fifis stora dag" på repeat och dansa runt en trumma. Billigt och bra.

Det här tycker iallafall jag är bland det bästa med Thailand:


Kommentarer
Postat av: Marie S

Passa på och res så mycket du kan - lev en narcisistisk livsstil och konsumera av jordens sinande resurser!



Våra barn - vars liv och standard kommer att se helt annorlunda ut då de tvingas möta följderna av 1900-talets ansvarlösa resursslöseri.



Det är en tragisk och mörk realitet vi lämnar över åt kommande generationer -Inget vi reflekterar över nu: bara vi får leva, uppleva, resa, konsumera billiga prylar tillverkade under vidriga omständigheter av människor vi slipper möta - ty det viktigatse är: priset, kostnaden - Kina I love you!



En känslomässigt bekvämt liv där vi halstarrigt jagar procent och marknadsandelar i allt kortsiktigare intervaller - drabbande människor som är på behagligt avstånd från vårt "all inclusivehotell" eller vår attraktiva bostadsrätt eller villa i "rätt" område.



Marie S

2011-07-11 @ 21:33:18
Postat av: Angelica

Tack för din kommentar Marie. Jag tar gärna en diskussion om miljö och arv. Det är faktiskt fullt möjligt att göra sig koldioxidneutral även om man reser per flyg. Plantera träd i afrika är ett utmärkt exempel. Konsumtion (eller snarare frånvaron av den) är lite grann själva vitsen med den här bloggen. Jag skulle inte kunna få ihop till en miljon om jag inte försökade stora delar av varje-dag-shoppingen.

2011-07-11 @ 23:02:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0