Vägen till ekonomisk frihet

Idag har jag beställt "Vägen till ekonomisk frihet-första miljonen på sju år" av Bobo Schäfer. Titeln verkar bra, den utlovar ju att jag ska kunna bli miljonär hela tre år tidigare än jag planerat innan.

Iförrgår ramlade min kapitalförsäkring in på nordnet, så allting jag köper med den portföljen är skattefritt till summan av 1% vid årsskiftet. Jag kommer dock ha kvar min gamla portfölj för långsiktiga satsningar och kapitalförsäkringen för de aktier där jag kommer köpa och sälja ofta.

I de flesta av alla bloggar jag läser sitter man på stora aktieinnehav i företag som H&M etc. Det finns ju inga större farhågor att H&M går i konkurs, men jag inbillar mig att det finns billigare aktier att handla med som ändå är relativt säkra. Alla stora företag har ju varit små en gång, eller hur?

Jag vill berätta en liten historia också om mina föräldrar. De har gett mig ett rikt liv hittills, vi har kunnat resa nästan varje år och vi har haft ett hus, bil och all den trygghet som kommer med att man har en stabil ekonomi. Jag har också haft turen att ha föräldrar som alltid hittat på saker även när pengarna inte räckt till, åka till skogen och titta på grytor, gå på gratismuseum, åka ut i skärgården med matsäck o.s.v. Varken mer eller mindre (min barndom så här i backspegeln har varit fantastisk). För några månader sedan gick mina föräldrar på Charlie Söderbergs seminarium på min rekomendation och plötsligt har de blivit helt tokiga! De hyr numer ut ett rum i sin lägenhet för svindlande 3000:- i månaden (ibland är det bra att bo i sthlm), de hyr ut sitt hus i Thailand och ständigt poppar det upp saker i huvudet som gör att de tjänar mer pengar. Jag tror att de kan spara dryga 8000:- i månaden just nu. Målet? Att gå i pension tidigt och bosätta sig halvårsvis i Thailand. Låter inte alltför dåligt i mina öron.

Min pappa sa till mig häromdagen: "Om jag vetat det jag vet nu efter den här kursen när jag var i din ålder hade det funnits alla möjligheter i världen för oss" Vi får väl se.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0