Havregrynsgröt och aktiespan

Det är inget glamoröst liv jag lever. Konstaterade igår när vi skulle på släktträff att jag inte hade några kläder att ta på mig. Kläder verkar ha prioriterats ner sen jag började handla med aktier, och november är kanske inte rätt månad att shoppa loss på heller. Har försökt leva snålt den här månaden, så trots att jag var i Ullared första veckan lyckades jag lägga undan (extra) 1400 kr till buffertkontot och 300 extra på aktier. Många bäckar små.

Det är lite märkligt, för nu för tiden ser jag min avsättning till nordnet som en vanlig räkning, en ganska tung sådan när allt verkar gå sönder i huset. Jag kanske borde låta bli att investera några månader och bara lägga pengarna på hög eller betala en ny toalett till badrummet på nedervåningen (som förmodligen slukar mer vatten än ett hyreshus i vällingby), men jag kan liksom inte förmå mig.

Dock kan jag konstatera att de aktier som fallit mest är de bolagen med högst skuldsättning. Förmodligen självklart för alla andra, men uppenbarligen inte för mig. Lesson learned! I framtiden ska jag bara titta på bolag med låg skuldsättning i förhållande till eget kapital.

Medan jag väntar på att åka och jobba och familjen sover på övervåningen avnjuter jag en tallrik havregrynsgröt och tittar på introduce.se Önskar att deras nyckeltalskompass fanns för alla aktier! Jag är sugen på att titta närmare på Billerud, SCA, Boliden och Micro systemation, den sista verkar vara ett väldigt "roligt" bolag att ha i sin portfölj. Ska dock försöka ha lite is i magen och vänta på fler nedgångar innan jag slår till på något. Lättare sagt än gjort...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0