Liten bil=olycklig, Kombi/SUV= lycklig?

Det är förvånansvärt vad människor älskar att uppröras över oss som familj. Tydligen har vi något som sticker i andra människors ögon eftersom vi ständigt blir föremål för människors åsikter. Vad det är vet jag inte, för vi har två helt vanliga löner, ett radhus i en förort (med rediga lån på skall tilläggas). Vi åker utomlands en gång per år och förrutom då så gör vi såna där budgetutflykter som inte kostar mer än 100 kronor i bensinpengar. Vi har sex lika ofta som normala småbarnsföräldrar (läs aldrig) och i vår trädgård växer det tistlar som förmodligen upprör våra grannar till max.

Bilar är det senaste vi har gjort "fel" på tydligen. Vi har två bilar, båda är av den mindre sorten. De är fina, hyfsat nya och brukar gå igenom besiktningen utan större problem. Men nu till problemet: vi har ingen combi. Det måste man tydligen ha om man ska passa in i rollen som småbarnsförälder idag och vi har fått kommentarerna av flera olika personer vid flera tillfällen och dessa har även tyckt att det här är så upprörande att man dessutom valt att ta upp vårt problem med andra människor. Jag har frågat varför man måste det, varpå de först stammar att man inte får plats men sedan insett att det inte ligger så mycket argumentation i det och börjat prata om krocksäkerhet. Det roliga är att det är tydligen okej att ha EN livsfarlig, krockvänlig bil, bara man har en kombi på uppfarten.

Att säga: "vi har valt att göra så här för att vi ska vara miljonärer om 10 år och förhoppningsvis vara ekonomiskt oberoende när vi är 55, vad har ni för plan?" är tydligen politiskt inkorrekt att säga. Så nu förbereder jag mig på det gamla uttrycket: skrattar bäst som skrattar sist...

Kommentarer
Postat av: Spartacus

Bra inlägg! Bilen har ett väldigt symbolvärde i vårt samhälle idag. Som tonåring markerade man sin grupp-tillhörighet med sin klädstill, som vuxen med bilen... Inget har egentligen ändrats sen högstadiet. ;)

2011-11-06 @ 12:16:55
URL: http://www.spartacusinvest.blogspot.com
Postat av: JobbochFirma

Jag känner igen mig väldigt mycket!

Jag försöker hela tiden ducka för vad som förväntas av oss för att vi har hyfsade inkomster.



Och ja, det är politiskt inkorrekt att prata om ekonomiskt oberoende eller rikedom, till och med på en anonym blogg, enligt vissa människor.

2011-11-21 @ 10:43:32
URL: http://jobbochfirma.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0