Middag med de rika

Det går bra för många av våra vänner. Minst sagt. Det är roligt, jag säger det med bara lite gammal klassisk svensson-bitterhet i rösten eftersom de är värda det. Jo, jag menar det faktiskt, och jag är glad för deras skull. Dock inte hälften så glad som jag hade varit för min egen skull om det stått 50.000 i lönekuvertet varje månad.
Jag menar hur som helst att en del människor sliter hårt, jobbar bra, är drivna, entusiasmerande och allt det där andra som jag inte kommer på nu efter fyra (eller var det åtta?) glas vin. Då förtjänar man den-där-högre-lönen-som-gör-alla-andra-bittra. Jag är inte helt ärlig, jag tjänar själv rätt bra, men det är inga 50.000 i månaden direkt.

Hur som är det märkligt att de inte pratar mer om ekonomi med den lönen. Det blir på något sätt lite fult att prata lön när man ligger långt över svensson-medel, men samtidigt finns det ju såna otroliga möjligheter med att ha den ekonomin! Jag lägger undan 23% av min månadslön för tillfället, detta baserat på att min sambo inte investerar i aktier utan amorterar blygsamma 1500:- varje månad istället. Hade jag haft 15.000 mer i lön hade mitt investernade kapital sett helt annorlunda ut. Vilken dröm! Och ändå investerar de inte mer än oss. Märkligt.

Jag kanske skulle föreslå ett vad: försten till tre miljoner vinner. Fast det skulle jag ju bara bry mig om ifall jag var bitter...


Kommentarer
Postat av: Plupp

Hej! Intressant blogg! Var bara tvungen att kommentera på ditt inlägg. Det är en väldig skillnad på brutto- och nettolön.. Det är inte så stor skillnad på en person som tjänar 35 eller 45 i lön.. Kanske därför dina vänner inte investerar mer än de gör? Eller du kanske pratade 50 netto? Annars har väl folk en ganska tydlig tendens att öka utgifterna i takt med inkomsterna!

2011-12-28 @ 20:21:35
URL: http://pluppseko.blogspot.com
Postat av: Martin

Håller med Plupp, man ökar sina utgifter när man får mer pengar att röra sig med. Jag tjänar bra, pratar aldrig lön med andra förutom mina närmsta vänner, tycker det är lite av ett oskick. Men det är ju min personliga åsikt.

2011-12-29 @ 16:01:53
Postat av: Angelica

Tack för era inlägg! Det är nog ingen annan som vet om vad de tjänar,de är inte personerna som skryter om inkomsten.



Det skiljer ungefär 11000 netto mellan deras totala nettoinkomst varje månad mot oss. Vi skulle nog inte göra så stora förändringar mot sättet vi lever idag, så minst 8000 skulle gå till investeringar.

2011-12-30 @ 10:28:57
URL: http://enmiljonrikare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0